zondag 7 juli 2019

De uitzonderingen-lijst

Hallo internet! Dit is waarschijnlijk het laatste deel van deze planten-reeks. Tenzij iemand heel graag wil dat ik nog mijn verzorgings-kennis deel (ik heb een prachtig documentje van zo'n 10 pagina's over het verzorgen van vetplantjes, zelf opgestelt). Maar eerst: de verlanglijst!

1. Aeonium arboreum "Zwartkop" (wordt ook wel aangeduid als Aeonium arboreum var. atropurpureum). Aeoniums zijn echt prachtig, maar dit is de allermooiste. Super donker, soms zelfs zo goed als zwart. Sommige Aeoniums blijven plat op de grond, maar deze krijgt echt een stam met rozetten eraan. Ik weet dat ze er eentje hebben bij de Dekatuin in de buurt, maar ik heb er momenteel geen ruimte voor. Als ik uiteindelijk het huis uit ga, neem ik er een.
Persoonlijk vind ik de Aeonium "Starburst" en de Aeonium "Mardi Gras" ook echt geweldig. Zo kleurrijk en fel!
2. Echeveria "Rainbow". Wat een beauty. Zoveel kleur! Het is een variegated cultivar van de Echeveria "Perle von Nurnberg". Ze zijn redelijk zeldzaam, maar ik vind ze echt geweldig. Ik zou er dolgraag eentje hebben! Wie weet staat er ooit een in mijn vensterbank.
3. Echeveria nodulosa. Een Echeveria die er heel anders uiziet dan de Echeverias die ik al heb. Dunnere, langere bladeren met donkerrode lijnen? Heel cool. Ze worden ook wel 'Painted Echeveria' genoemd.
4. Aloe Polyphylla (ook bekend als Spiraal Aloƫ). Deze planten krijgen bijna nooit stekken, en zijn niet te stekken met bladeren. De enige manier om ze te kweken is dus met zaad, maar ook dat schijnt erg moeilijk te zijn. Al met al zijn ze dus zeer zeldzaam en moeilijk te houden, dus ik denk niet dat ik er ooit een zal hebben. Maar ik zou er dolgraag ooit eentje zien, want het is echt een natuurwonder: volwassen Polyphylla's hebben een symmetrische spiraalvorm. Sommigen draaien linksom, anderen rechtsom, en niemand weet wat de kant bepaalt.
5. Ceropegia linearis subsp. woodii (ook bekend als String of Hearts of Chinees Lantaarnplantje). Je zou het niet meteen denken, maar het is een vetplantje. Het zijn redelijk snelle groeiers, en zolang je ze niet te veel water geeft en niet te donker houdt, zijn ze gelukkig. Het lijkt me echt superleuk om er eentje te hebben, zo'n gordijn met blaadjes in de vorm van hartjes. Helaas heb ik momenteel geen goede plek om er een op te hangen: mijn kamer is redelijk donker, dus dan zou ik hem dicht bij het raam moeten hangen, en dat gaat hem niet worden denk ik.
6. Echeveria agavoides "Romeo Rubin". In tegenstelling tot veel andere Echeverias heeft deze geen pastelkleur. De Romeo Rubin is intens rood en heeft dikke, stevige bladeren, zonder witte waas erover ter bescherming. Ik heb nog geen enkel echt rood vetplantje, dus dit zou echt een eyecatcher zijn!
7. Acanthocereus tetragonus "Fairy Castle". Toen ik Prince kocht, hadden ze deze cactus ook. Ik ben nog een keer terug geweest, de week erna, om te kijken of ze er nog een hadden, maar nee. Misschien maar beter zo, mogelijk had die cactus hetzelfde ondergaan als Prince. Fairy Castles zijn coole groene cactussen die ik persoonlijk wat weg vind hebben van koraal. Ze hebben er een paar bij het tuincentrum tegenover mijn huis, maar die zien er geen van allen echt gezond uit. Pech!
8. Oxalis triangularis (Geluksklaver). Ik was wat video's aan het kijken op Youtube waarbij mensen hun eigen plantencollectie lieten zien, en toen ik deze zag, was ik op slag verliefd. Het is een intens paars plantje (geen vetplantje), met drie blaadjes op elke stengel. De variegated vorm heeft daarbij ook nog mooie zwarte randen. Leuke bonus: ze zijn eetbaar (smaakt naar limoen) en de blaadjes gaan dicht 's nachts.

Er zijn nog wat grotere planten die ik graag zou hebben, maar opnieuw: mijn kamer is er niet geschikt voor. Bovendien heb ik de meeste plantjes die ik momenteel heb gekocht omdat ik verliefd werd op het individu, en dat wil ik graag blijven doen. Ik begin verzamelaar-neigingen te krijgen.

Maar om toch even te noemen: Dracaena surculosa "Florida Beauty" (een Drakenbloedboom. We hebben ooit wel een enorme Dracaena in huis gehad, maar ivm ruimte hebben we die uiteindelijk weg moeten doen), Ficus elastica "Ruby" (groot fan van de variegation en de roze tint), Begonia Rex (ze zijn allemaal zo kleurrijk! Neem de "Salsa" bijvoorbeeld, of de "Harmony's Red Robin"), Begonia maculata (stippen! Rode onderkant! Cool!), een Aglaonema (opnieuw, zo veel verschillende kleurvarianten, zoals bijvoorbeeld de "Crete"), Ctenanthe burle-marxii (cool patroon op de bladeren, paarse onderkant), Calathea "Medallion" (ZO MOOI), Maranta Leuconeura "Fascinator Tricolor" (zo funky, echt geweldig), Codiaeum "Petra" (als paradijsvogels planten waren), Caladium "White Queen" (hoe bestaat deze sprookjesplant?), en als je opgelet hebt, begin je nu een patroon te herkennen: als het aankomt op kamerplanten heb ik een zwak voor coole patronen (vooral vlekjes en nerven), interessante kleurtjes, en bladeren met een donkere onderkant. Dus als ik nu ook nog even de Fittonia, Hypoestes, en Aphelandra squarrosa noem, ben je waarschijnlijk niet verbaasd.
Nog iets wat veel van deze planten gemeen hebben is dat ze het liefst zich in een heel vochtige omgeving bevinden. Nog iets wat AL deze planten gemeen hebben is dat ze ruimte innemen die ik momenteel niet heb. Dus voor nu bewonder ik ze van een afstandje.

Hoe dan ook, neem even een momentje om al deze prachtige plantjes te bewonderen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Dat was het weer voor de plantenposts! (Voor nu in ieder geval...) Dus zoals altijd:

Tot morgen/overmorgen/ooit!

❤ Elisah

Geen opmerkingen:

Een reactie posten