vrijdag 6 november 2015

Assepoester en het boekenbal

Hallo internet! Vandaag een post geüpload in de trein. Ik hoop dat ik geen kramp in mijn duim krijg tijdens het typen.

Gistermiddag heb ik de trein(en) naar Groningen genomen, omdat er vandaag een open dag was bij de RUG, de Rijksuniversiteit Groningen. Mijn vriendin Matty, van de invalpost van een tijd terug, studeert er Nederlands en ik kon bij haar logeren. Supergezellig! Eerst zijn we lekker pizza gaan eten bij Napoli, een onwijs schattig restaurantje in de stad. Daarna hebben we knus op de bank de film Billy Elliot gekregen, die net zo leuk was als de musical.

Vanochtend hebben we de bus gepakt naar het centrum. Ik had me ingeschreven voor archeologie, Nederlandse taal en cultuur (NTC), rechten en het verschil tussen HBO en WO, elk een voorlichting van 1,5 uur.
Archelogie was onwijs leuk! Het leek een gewone ronde, maar de presentatie was heel kort en daarna werden we verrast met een rondleiding door het gebouw. We begonnen op de bovenste verdieping, waar de grootste collectie referentie materiaal aan botten van Nederland lag. Groter zelfs dan Naturalis, wat me eigenlijk verbaasde. Een studente legde uit wat ze ongeveer deden bij het vak archeozoölogie en dat de kamer beter bekend stond als 'de bottenzolder'. Superinteressant. Daarna gingen we door naar de tekenkamer, de plek waar ze gedetailleerde tekeningen maken van de dingen die ze vinden. Dit doen ze omdat foto's soms geen goed beeld geven doordat iets glimt, en omdat je heel nauwkeurig gaat kijken naar een object als je het moet tekenen. Daarna gingen we door naar een ander gebouw. Daar was een docent die vertelde over het behouden en het restaureren van gevonden voorwerpen. Heel precies werk. Onwijs interessant om te zien. Als laatste gingen we nog langs bij het archeobotanische lab. Daar ontmoetten we nog een docent. Hij zag eruit als een oude versie van Indiana Jones, inclusief stereotype archeologie-kleding en avontuurlijke verhalen. Maar hij was veel te geïnteresseerd in tarwe om badass te zijn. Hij vertelde wel leuk en wist iedereen toch enthousiast te maken.

Nederlandse taal en cultuur bestond uit een presentatie, twee hoorcolleges en een praatje van een derdejaars student. Het eerste hoorcollege was leuk. Het ging over hoe iets onschuldigs als het boekenbal vol zat met literaire drama en enorme egos. Het was allemaal vrij serieus, maar halverwege kwam Assepoester opeens mijn hoofd binnenwandelen en kon ik me alleen nog maar voorstellen hoe dat samen zou gaan. 'Stiefmoeder, mag ik alstublieft mee naar het boekenbal?' 'Nee, dom kind. Het boekenbal is alleen voor literaire schrijvers en hen die persoonlijk zijn uitgenodigd.' 'Maar ik heb ook een literatuurboek geschreven!' 'Hah! Noem je dat literatuur? Wat zielig! Nee, Assepoester, je gaat niet naara het bal. Schrijf maar lekker verder. Kom dames, het rijtuig en de prins wachten op ons!'
En dan gaan ze weg en blijft Assepoester alleen achter met haar geweldige boek, tot opeens... 'Wie ben jij?' 'Ik ben je fairy godmother! En ik ben hier om je wensen in vervulling te laten gaan! Wat wil je het allerliefst, liefje?' 'Oh, ik zou zo graag naar het boekenbal gaan!' 'Nou, honnepon, hier heb je een red carpet look en een persoonlijke uitnodiging! Ga en heb plezier, duifje. Maar om 12 uur verdwijnt je uitnodiging en moet je snel naar huis!' Blahblahblah, Assepoester gaat naar het boekenbal, danst de hele nacht met haar prins Harry Mulisch, en zit om 1 voor 12 de trap naast hem. Maar dan slaat de klok 12 uur. 'Oh nee, ik moet gaan!' 'Nee blijf toch!' En dan rent ze weg maar laat ze per ongeluk HAAR BOEK VALLEN. Dus dan gaat Harry door het hele land op zoek naar het mooie meisje die het prachtige boek liet vallen, en hij vraagt iedereen het boek te quoten. Maar niemand kan het tot hij Assepoester vindt, en dan leven ze nog lang en gelukkig.

Vervolgens gingen we met een omweg door naar rechtsgeleerdheid. Leuke, grappige presentatie waar vooral Neville Longbottom II die IT-recht gestudeerd had en een goed gevoel voor humor had eruit sprong. Maar ondanks dat sprak de studie me niet echt aan.
Voor de laatste ronde zat nog 1,5 uur, dus besloten we naar Bij Britta te gaan, een superschattig vrolijk cafeetje waar ze alle soorten thee (behalve vanille) en de lekkerste chocolademelk ever hadden. En volgens Matty ook geweldige chocoladetaart.
De laatste ronde was maar een half uur, maar was lekker duidelijk. Ik denk dat een wo studie toch beter bij me past.

En nu zitten we samen in de trein terug naar huis. 3 uur lange reis, twee keer overstappen. Gelukkig geen kramp in mijn duim. Hopelijk ben ik morgenochtend niet te moe. Maar al met al had ik het onwijs leuk en was Groningen top. Ondanks mijn 'liever niet op kamers' houding toch iets om te overwegen.

Ik zit trouwens nog wel met mijn verjaardag. Het is op woensdag, het is op sint maarten, het is de dag dat ik een krantenwijk moet doen, vrijwilliger ben in de bieb, cursus heb, en de dag waarop de releaseparty is van het nieuwe album van One Direction, waar mijn vriendin kaartjes voor gewonnen heeft. En daarbij is ht dus ook nog mijn verjaardag en mag ik dus officieel het avondeten uitkiezen en krijg ik ontbijt op bed. Ik weet nog niet precies wat er wel/niet doodoorgaat van die lijst, maar het wordt hoe dan ook een drukke dag.

Ps. Raad eens wie er kaartjes heeft voor Adam Lambert? THIS GIRLLLLL.
Tot morgen!

❤ Elisah

Geen opmerkingen:

Een reactie posten