zaterdag 7 november 2015

The Scorpio Races Are Here

Hallo internet! Even een post naar aanleiding van een boek wat zich afspeelt in november :)

The Scorpio Races - Maggie Stiefvater (review)
"It is the first day of November and so, today, someone will die." Dat is de eerste zin in het boek. Technisch gezien ben ik dus een paar dagen te laat, maar dat is verder niet erg. Het verhaal speelt zich af op het fictionele eiland Thisby, waar ieder jaar rond november paarden de zee uit komen. Maar niet zomaar paarden. Deze paarden, de capaill uisce, zijn vleesetende volbloeden die een ongeevenaarde snelheid hebben en altijd terugtrekken naar de zee. En ieder jaar, op de eerste dag van november, wordt er een race gehouden. Maar deze keer hebben de twee hoofdpersonen veel meer te verliezen.
Maggie Stiefvater is een van mijn favoriete schrijvers. Niet per se omdat ze nou zo mooi schrijft, maar omdat ze onwijs origineel is en het heerlijk vind om keltische mythen in haar boeken te verwerken. Ook dit boek heeft dat. En daarnaast lezen haar boeken makkelijk weg en weet ze heel goed sfeer neer te zetten. Thisby in november is iets waar je aan het einde van het boek niet alleen een beeld bij hebt, maar ook een gevoel. En het is toch wel onwijs inspirerend.
Dus nu heb ik het boek maar weer eens uit de kast gehaald en gebruik ik het stormachtige weer als achtergrond voor tekeningen en schetsjes van de monsterpaarden die leven op zeewater en bloed.
The Scorpio Races is echt een aanrader voor iedereen die van mythes, paarden en spanning houdt. En zelfs als je het niet leest, de cover is ook iets om van te genieten:

Dat was het weer! Ik ga lekker verder met het tekenen van wilde zeepaarden met scherpe tanden en belletjes in hun manen.

Misschien ga ik hierna de andere boeken van Maggie Stiefvater maar weer eens lezen. Tot nu toe heb ik ze allemaal, op The Raven Boys na. Daarmee klikte het niet, ik kon er niet in komen. Persoonlijk kan ik me eigenlijk nog maar nauwelijks herrineren waar het over ging, ik weet alleen nog dat Noah heel zielig was en de hoofdpersoon Blue heette. Misschien moet ik het een tweede kans geven.

Tot morgen!

❤ Elisah

Geen opmerkingen:

Een reactie posten